Het ruimtelijk werk is voor mij een communicatie met het gereedschap en materiaal, lichaam en geest.

uit 2006 tot 2012 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Aspergekoets

2012

Deze koets is speciaal ontworpen voor de floriade als aspergekoets. Met deze koets worden performances gegeven.

Heart in a seed

2011

 Toen mijn vrouw nog een meisje was, had ze gele gordijnen. Bij grauw weer schoof ze die dicht. De stof liet alleen een gele gloed binnen. Grijs licht werd warm. Geel is de kleur onderweg. Overdag is de zon geel, ’s avonds kleurt ze rood. Bladeren die in de zomer groen zijn, worden geel in de herfst. Geel heeft een warme bedoeling. De zon verwarmt ons, de akkers voeden ons. Ik kies specifiek voor de gele kleur omdat ze warm is en een relatie aangaat. Dat is ook wat er in Veenendaal gebeurt: de bewoners gaan energie delen om hun huizen te verwarmen.  Ik heb een cocon gebouwd die in relatie met haar omgeving is. Een cocon moet beschermen. Daarom kies ik voor een grote ronde vorm, gemaakt van robuust hout. Wat echter nog belangrijker is: de relatie met de omgeving. Want prettig leven is vooral met en voor anderen. Daarom balanceert de cocon op een puntje. Het minste zuchtje doet de cocon schommelen. Als materiaal gebruik ik sloophout. Dat heeft een warme uitstraling, maar is wel gevoelig voor weersinvloeden. In het jaar dat het kunstwerk staat zal het hout verweren, net als de omgeving een metamorfose ondergaan.  Met mijn beeld wil ik zeggen: alle technologische innovaties ten spijt, het is de mens die warmte brengt in de wijk. Dat wil ik de toekomstige bewoners van Veenendaal meegeven: wees lief voor elkaar. -Lennart Kalkman over "Hart in a seed"-      

Tabula rasa

2011

Ontwerp. De omgeving en beweging reflecteren in de bol Als je het beeld nadert dan denk je eerst één bol te zien maar wanneer je dichterbij komt zie je dat er nog iets in de bol zit, iets bijzonders, iets verassends. Eigenlijk bestaat het beeld uit drie bollen, drie verschillende elementen die alle drie hun eigen boodschap hebben.

Black hole

2011

Door niet verticaal of horizontaal te werken ontstaat er meer een organisch geheel. Zo heb je niet het gevoel van opsluiting. Dit geeft meer lucht en maakt het werk minder zwaar in aanzicht. De vorm is het ritme van water.  

io

2010

Verstilde beweging. Terwijl je om het kunstwerk heen loopt, zie je hoe de lijnen veranderen en het reliëf telkens anders van vorm is. Het beeld is vernoemd naar io, dit is de binnenste van de vier grote manen van de planeet Jupiter deze is naar de mythologische figuur io genoemd. Doordat de maan zo dicht cirkelt om Jupiter en door de aantrekkingskracht van de andere manen, vervormt de maan altijd.

io model 1

2010

Model voor io

io model 2

2010

Onderzoeks model voor io in aluminium gegoten (techniek: verloren was methode)

Mijn huis

2010

Om vorm te geven aan het innerlijk heb ik een model gemaakt voor een huis. Mijn huis is binnenstebuiten gekeerd. Het biedt geen warmte of geborgenheid, maar stelt zich open naar de buitenwereld. Met vensters als tunnels om het kijken te sturen en het ontbreken van een dak. Helemaal open voor de omgeving en het weer, een huis dat het innerlijk representeert. Als het buiten sober is, schijnt binnen weliswaar tl-licht, maar behaaglijk wordt het niet. En ook het materiaal wordt omgekeerd, de binnenkern is van ruw beton, de buitenlaag van aangenaam hout.

Rijnhoorn

2007

Een hoorn van 15 meter lang waar meerdere muziekanten op kunnen spelen. In het filmpje is het ritueel van de schippers te zien. Het is de zoektocht naar de oerklank. De grondtoon van de hoorn ligt zo laag dat deze bijna niet te horen is voor het menselijk oor, maar wel voelbaar. Voor meer filmpjes klik hier.

hoorn karton

2007

Voor het project Soundscape, dit was een buitenexpositie, heb ik deze 5 meter lange hoorn van karton gemaakt. Hij maakt elektonisch geluid en wordt van binnen verlicht.

The human product

2006

Een doos met een volwassen mens, klaar voor gebruik....